Świadczenie przez naszą firmę usług konserwacji urządzeń transportu bliskiego oparte jest przede wszystkim na powszechnie obowiązujących przepisach prawnych uregulowanych w ustawie z dnia 21-12-2000 r. o dozorze technicznym oraz w aktach wykonawczych.
Czynności konserwatorskie zawsze uwzględniają wytyczne producenta zawarte w instrukcji. Poza tym ich zakres może być rozszerzony na podstawie indywidualnych ustaleń z naszymi Klientami.
Do ekip konserwatorskich należy w szczególności:
1) przestrzeganie instrukcji eksploatacji;
2) dokonywanie przeglądów konserwacyjnych UTB w terminach i zakresie określonych w instrukcji eksploatacji, w tym sprawdzanie:
a) stanu technicznego mechanizmów napędowych, układów hamulcowych oraz cięgien nośnych i ich zamocowań,
b) działania elementów bezpieczeństwa i ograniczników ruchowych,
c) działania urządzeń sterujących, sygnalizacyjnych i oświetleniowych,
d) prawidłowości obsługi UTB;
3) sprawdzanie przez oględziny, nie rzadziej niż co 12 miesięcy, jeżeli w instrukcji eksploatacji nie ustalono innych terminów, stanu:
a) konstrukcji nośnej, w szczególności połączeń spawanych, nitowanych i rozłącznych,
b) toru jezdnego dźwignic szynowych,
c) instalacji ochrony przeciwporażeniowej;
4) bieżące usuwanie usterek i innych nieprawidłowości w działaniu UTB;
5) odnotowywanie z podaniem daty i potwierdzanie podpisem w dzienniku konserwacji wyników przeglądów i wykonywanych czynności;
6) bezzwłoczne powiadamianie eksploatującego UTB o nieprawidłowościach, które spowodowały konieczność wyłączenia UTB z eksploatacji, i dokonywanie odpowiedniego wpisu do dziennika konserwacji.
Konserwujący w ramach czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 4, może bez uzgodnienia z organem właściwej jednostki dozoru technicznego dokonać wymiany elementów UTB, o ile mają one parametry techniczne i charakterystyki takie jak elementy wymieniane
Przeglądy konserwacyjne powinny być wykonywane nie rzadziej niż w terminach określonych w załączniku nr 2 do rozporządzenia z dnia 29-10-2003 r. w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego w zakresie eksploatacji niektórych urządzeń transportu bliskiego, o ile wytwórca nie określa inaczej.
Badanie doraźne eksploatacyjne przeprowadza się na wniosek eksploatującego, w następujących przypadkach:
1) po wymianie:
a) cięgien nośnych,
b) urządzeń chwytających,
c) zespołu napędowego lub elementów zespołu napędowego, działającego na zasadzie sprzężenia ciernego,
d) mechanizmu podnoszenia lub mechanizmu zmiany wysięgu,
e) urządzeń zabezpieczających, w szczególności ogranicznika prędkości, urządzeń chwytnych, ogranicznika obciążenia lub systemu ryglowania drzwi przystankowych;
2) po naprawie mechanizmu podnoszenia lub mechanizmu zmiany wysięgu;
3) po naprawie konstrukcji nośnej UTB lub jego elementów;
4) po modernizacji uzgodnionej z organem właściwej jednostki dozoru technicznego;
5) zmiany miejsca pracy UTB wymagającej jego demontażu i ponownego montażu.